سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 15, 2024
طوبی

توفیق نسبی سریال "طوبی در جلب نظر مخاطب عام تلویزیونی نشان می دهد که مردم همچنان مشتاق تماشای سریال های جذاب و پرمحتوایی هستند که بر اساس مؤلفه های فرهنگ ایرانی و اسلامی تولید شده اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پس از پخش سه فصل از سریال "سرزمین مادری"، سریال "طوبی" در جعبه جادوی وطنی در طول یکی دو ماه اخیر بار دیگر ثابت کرد که در هیاهوی امروز رسانه ها و جلوه نماییِ محصولات پرزرق و برق شبکه های ماهواره ای و اینترنتی، تلویزیون اگر بتواند سریالی واجد حداقل شاخصه های جذابیت کیفی و محتوایی به مخاطبان خود عرضه کند می تواند نظر رضایت بخش آنان را جلب کرده و کارنامه ای نسبتاً قابل قبول از خود در این زمینه در معرض قضاوت عمومی قرار دهد.

در سال های اخیر بارها این نکته را متذکر شده بودیم که به خصوص در رقابت با شبکه نمایش خانگی، تلویزیون تا حدودی از حیث تولید سریال و مجموعه نمایشی، دچار ضعف هایی شده بود و با این حال تولید و پخش سریال هایی از جنس "طوبی" نشان می دهد که همچنان می توان به رسانه ملی از این منظر امیدوار بود که با تولید آثاری قابل قبول در این رقابت خودنمایی کند و همچنان مرجعیت رسانه ای را ثابت نماید.

البته ناگفته نماند که مخاطبان تلویزیون در همین سال ها، گزینه های اندکی برای تماشای سریال های قصه گو و خانوادگی در شبکه های رسانه ملی داشته اند، به همین خاطر از یک سریال با تم خانوادگی، زمینه های نوستالژیک و واجد قصه ای جذاب استقبال می کنند.

این که گفتیم گزینه های اندک ناظر به وجود توأمان کیفیت محتوایی و فرمی در یک اثر است و گرنه کیست که نداند در همین سال ها انبوه سریال ها و مجموعه هایی تولید شده و به روی آنتن رفته که کمتر نظر مشترک مردم و منتقدان را جلب کرده است.

و اما در مورد سریال طوبی علاوه بر کارگردانی نسبتاً خوب نباید از اهمیت فیلمنامه کار همچنین نقش آفرینی تحسین برانگیزِ هنرپیشه های اصلی و البته دیگر عوامل همچون فیلمبردار غافل شد چه آن که به عنوان مثال علیرضا زرین دست که یکی از فیلمبرداران نامدار سینمای ایران است، مدیریت فیلمبرداری این پروژه الف را برعهده داشته و این موضوع ثابت می کند که بهره گیری درست از عوامل حرفه ای در کنار داشتن برنامه و هدف صحیح با چاشنی حداقل حمایت های لازم، می تواند رسانه ملی را در تولید آثار نمایشی در جایگاه بهتری قرار دهد، به نحوی که بازخورد خوبی هم از مخاطب و کارشناسان و منتقدین از این حیث دریافت کند.

از سوی دیگر این سریال ثابت کرد که اقتباس از آثار ادبی با رعایت اجرای دقیق هنری نتیجه مطلوبی خواهد داشت، کما این که فیلمنامه این اثر برگرفته از کتاب "اربعین طوبی" نوشته محسن امامیان است.

ذکر این نکته از این حیث حائز اهمیت است که می دانیم همچنان "قصه" درد پر غصه امروز سینما و سریال سازی روزگار ماست. داستان ها و ماجراهایی که برای خانواده طوبی رخ می دهد، برای مخاطب ایرانی بسیار ملموس است؛ چه دوران پیش از انقلاب و چه به خصوص مقطع پس از انقلاب و دوران حاکمیت حزب بعث در عراق و جنگ تحمیلی.

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha